Rüştü Kam 2011
Kurban: Kurban Bayramı günleri, Allah’a yaklaşmak
maksadıyla kesilen hayvanın adıdır. Kurban; hicretin ikinci senesinde meşru
kılınmıştır. Kurban, hacca giden müslümanların yerine getirmeleri gereken bir
ibadettir. Allah’a yakınlaşmak anlamına gelir.
Kur’an hacca gitmeyen müslümanlara kurban kesme
zorunluluğu getirmez. Ancak Hanefi mezhebi Kevser suresini esas alarak zengin
olan müslümanların kurban kesmelerinin vacip olduğu kanaatindedir. Diğer
mezheplerin kanaati kurban kesmenin sünnet olduğu yönündedir.
Hatta Şafii mezhebi ömürde bir kez aile adına
kesilen kurban, sünneti yerine getirme adına yeterlidir demiştir.
Konu
ile ilgili ayetler, hadisler ve mezhep görüşleri aşağıda olduğu gibidir. Okuyun
ve kendiniz hakkındaki kararı kendiniz veriniz.
Konuyla ilgili Kur’an buyrukları
“Biz o büyükbaş hayvanları da Allah’ın
kutsallık nişanları arasına koyduk. Sizin için onlarda hayır vardır. Onlar
ayakları üzerine sıralanmış dururken, üzerlerine Allah’ın ismini anın, yanları
yere yaslandığı zaman da onlardan yiyin“. (Hacc Suresi 36)
Bakara Suresi
196. “Allah için Hacc’ı ve Umre‘yi tamamlayın.
Eğer alıkonursanız, kolayınıza gelen bir kurban gönderiniz. Kurban yerine
ulaşıncaya kadar başlarınızı tıraş etmeyiniz. Sizden biri hasta olur veya
başında bir rahatsızlık olursa, fidye olarak ya oruç tutar, ya sadaka verir
veya kurban keser. Güvende olduğunuz zaman ise hacca kadar umreden faydalanmak
isteyen kimse, kolayına gelen bir kurban
keser. Bulamayan, hacda üç gün, döndüğünde yedi gün -ki hepsi tam on gün eder-
oruç tutar. Bu Mescid-i Haram’da oturmayan kimseleredir. Allah’a saygılı olun
ve Allah’ın cezalandırmasının çetin olacağını bilin.”
Hacc Suresi
27. “İnsanları
Hacc’a çağır ki, yürüyerek veya uzak
yollardan gelen idmanlı binekler üstünde sana gelsinler.
28-
Kendileri için birtakım faydalar görsünler.
Allah’ın onlara rızık olarak verdiği hayvanları belli günlerde kurban
ederken O’nun adını ansınlar. Siz de bunlardan yiyin; çaresiz kalmış yoksulu da
doyurun.“
32-
„İşte böyle; kişinin Allah’ın nişanelerine hürmet göstermesi, kalplerin Allah’a
karşı saygılı olmasındandır.“
33-
„Bu hayvanlarda sizin için belle bir süreye kadar faydalar vardır. Sonra
bunların varacakları yer Kâbe’dir.“
34-
„Allah’ın kendilerine rızık olarak verdiği kurbanlık hayvanların üzerlerine O’nun
adını anarak kurban kesmeyi, her ümmet için bir ibadet biçimi kıldık. Sizin
Allah’ ınız tek bir Allah’tır O’na tabi olunuz. Allah’a gönülden bağlanmış
olanları müjdele.“
36-
„Sizin için büyükbaş hayvanları da sizin için Allah’ın nişaneleri kıldık.
Onlarda sizin için hayır vardır. Onlar ön ayaklarından biri bağlanmış haldeyken
üzerine Allah’ın adını anın. Yanları üzere düşüp canları çıkınca yiyin, isteyene de istemeyene de verin. Şükredersiniz
diye böylece onları sizin buyruğunuza verdik.“
37-
„Bu hayvanların ne etleri ne de kanları Allah’a ulaşacaktır. Allah’a ulaşacak
olan sizin saygınızdır. Size doğru yolu gösterdiğinden, Allah’ı yüceltmeniz
için onları böylece sizin buyruğunuza vermiştir. Iyi davrananları
müjdele.”
Maide Suresi
27. “Onlara
Âdem’in iki oğlunu doğru olarak anlat. İkisi birer kurban sunmuşlardı. Birininki
kabul edilmiş, diğerininki kabul edilmemişti. “Seni mutlaka öldüreceğim
demişti“. “Allah sadece kendisine saygılı olanlardan kabul eder „cevabını
vermişti.“
97-
“Allah saygın ev Kâbe’yi, saygın ayı, Kâbe’ye hediye edilen kurbanı ve boynu
tasmalı kurbanlıkları insanlar için bir dayanak kıldı. Bu Allah’ın göklerde
olanları ve yerde olanları bildiğini ve Allah’ın herşeyi bildiğinizi bilmeniz
içindir.”
Kevser Suresi
“...Rabbin
için namaz kıl, kurban kes...“
Konuyla ilgili Hadisler
-
„Zilhiccenin hilâlini görüpte sizden herhangi biriniz kurban kesmek isterse;
saçlarını ve tırnaklarını kesmesin“. (İslâm Fıkhı Ansiklopedisi
Vehbe Zuhayli , c. 4, s. 394)
-
“Ben Kurbanla emrolundum. Bu sizin için Sünnet’ tir.” (Neylü’l
Evtar’dan, s. 108. Vehbe Zuhayli, İslâm Fıkhı Ansiklopedisi, c. 4, s. 394)
-
„Sakatlığı, hastalığı veyahut bir
gözünün kör olduğu belli olan veyahut zayıflıklarından dolayı kemiklerinde ilik
kalmayan hayvanlar kurban olarak kesilmezler.“ (Ebû Davûd- 2802‘tan-Ibn. Rüşd, B.
Müçtehid, c. 2, s. 324)
-
„Teşrik günlerinin hepsi kurban kesme zamanıdır.“ (Müslimden, a. g. e. 404- Bidayetül Müctehid, c. 2,
s. 333)
-
„Sen hangisinden hoşlanmıyorsan onu kurban etme, fakat başkasına da haram
etme“. (Nesa-i’den 7/214, B.
Müçtehid, s. 326)
-
„Kurban etmek için koç aldım fakat kurt kuyruğunu kopardı. “Peygamberimiz“: Birşey olmaz kurban et.“ (İbn. Mace’den
3146, B. Müçtehid, s. 327.)
-
„Yiyiniz, yediriniz, saklayınız“. (Neylü‘ l Evtar‘dan, 1367. İslâm Fıkhı Ansiklopedisi Vehbe
Zuhayli s. 422)
İlim Adamları
kurbanla ilgili olarak neler demişler
- İmam’azam Ebû Hanife’ye göre: Kurban kesmek vaciptir. İmam’ı Yusuf ve Muhammed’e göre
Sünnet’i Müekkede‘dir. Müslüman, hür,
baliğ ve zengin olanlar keser. Kadın ve erkek olması arasında fark yoktur.
Ehl-i Kitap olab birisi de kurban kesebilir. Ölen insanlar adına kurban kesilebilir. (İslâm
Fıkhı Ansiklopedisi Vehbe Zuhayli s. 303)
- İmam-ı Malik, İmam-ı Şafii, Imam-ı Hanbeli’ye göre: Sünnettir. Ödeyebileceğine inanan kimse borç alarak
kurban kesebilir. Ayrıca; Şafii Mezhebinde,
bir kişinin ömründe bir kez kurban kesmesi Sünnet-i ayn, aile içerisinde
bir kişinin kesmesi ise Sünnet-i Kifâyedir.
Ölen insanlar adına kurban kesmek
Malikilere göre mekruhtur. Şafiiler: Necm Sûresi 39‘u delil olarak ele
almışlar vasiyet etmişse kesilebilir. (İslâm
Fıkhı Ansiklopedisi Vehbe Zuhayli s. 394)
Kurban kesmenin vakti
1-
Namaz ve hutbeden sonra:
- üçüncü bayram günü akşamına kadar kurban kesilebilir. Hanefi, Maliki, Hanbeli mezheplerinin görüşü
böyledir.
- tan yerinin ağarmasıyla başlar, dördüncü bayram günü
akşamına kadar kesilebilir. Bu görüş Şafii mezhebinindir.
Geceleyin
yanlışlık yapılır ihtimalinden ötürü kurban kesmek mekruhtur denilmiştir. (İslâm
Fıkhı Ansiklopedisi Vehbe Zuhayli s. 402)
Kurbanlıklarda yaş
-
Devede; 5 yaş esas alınır, sığırda 3;
yaş esas alınır. Koyun ve keçide;
2 ve daha yukarı yaş esas alınır. Gösterişli ise 6 aylık bir kuzu ve oğlak
kurban olarak kesilebilir. Bu oranlama büyük baş hayvanlarda da yapılabilir.
Hanefiler. (İslâm Fıkhı Ansiklopedisi Vehbe Zuhayli s. 408)
Kurbanlık hayvanları vasıfları
-
Etin kesilmesine mani olan her kusur, kurban olarak kesilmesine de
manidir. Etin değerini düşürmeyen her
kusur; kurban olarak kesilmesine de mani değildir. (Cumhur. B. M., c. 2, s. 325/İ İslâm Fıkhı Ansiklopedisi Vehbe
Zuhayli s. 414)
Velhasıl; Boynuzu kopmuş, burulmuş ve uyuz olmuş hayvanlar kurban
olarak kesilebilirler. Çünkü uyuz hastalığı deridedir, ette değil. Ama en iyisi eksiksiz olan hayvanı
kurban olarak kesmektir.( İslâm Fıkhı Ansiklopedisi Vehbe
Zuhayli s. 412)
- Etlerin
taksimi
Eti
üçe ayırmak lâzımdır:
1- Yiyeceğimiz olan
bölüm,
2- Saklayacağımız olan bölüm ,
3- Yedireceğimiz olan bölüm olmak üzere. Yakın
komşularımız arasında ayırım yapmadan; önce muhtaç olanlara, sonra Ehli Kitap olanlara daha sonra da
diğerlerine etler pay olarak dağıtılmalıdır. Bizim dağıttığımız etin nasıl
hangi şartlarda yenileceği bizi ilgilendirmez. Bizi ilgilendiren, eti Allah’ın rızasına uygun olarak
dağıtmaktır.
- Bayram namazını hükmü
1-
Hanbelîler’e göre : Farzı Kifâye
2- Hanefîler’e göre : Vacip
3- Malikiler’e göre : Sünnet-i Müekked
4- Şafiiler’e göre :
Sünnet’tir. (İslâm Fıkhı
Ansiklopedisi Vehbe Zuhayli s. 453)
-Kevser Suresinin anlamı şöyle olmalıdır
"Sen
onların sözlerine aldırış etme de nübüvvet makamının şükrünü eda için Hakka
yönel; gönlünü, sadrını, nahrını O'na aç, teslimiyetle O'nun huzurunda el-pençe
divan dur! İnsanlar içinde de göğsünü
gere gere dolaş. Nimetlerden mahrum
olan sen değilsin ki! Hayırdan mahrum olanlar asıl seni mahrumiyetle suçlayan o
zavallıların kendileridir!"
Kevser suresinin bildik meali ise şöyledir
“Biz sana kevseri verdik, o halde sen de Rabbin için namaz kıl, kurban kes.
Asıl zürriyetsiz olan, sana buğzedenin kendisidir.”
Sonuç:
Yukardaki ayetlerden ve hadislerden anlaşıldığına göre,
kurban kesmek Hacc ibadetini yerine getirenler için bir vecibedir,
gerekliliktir. Hacc’a gitmeyenlerin kurban kesmeleri gerekmez. Araplar arasında
kurban kesmenin bizdeki gibi yaygın
olmayışının sebebi Kur’an’ı doğru anlamalarındandır.
Oysa Kurban Türkiye‘de zenginlerin yerine getirmesi
gereken bir ibadet olarak algılanmaktadır. Ancak son zamanlarda zenginin de
fakirin de kurban kesmesi moda haline gelmiştir.
Bununla birlikte, kurban etinin bir kısmının fakirlere
dağıtılması şartıyla, kurban geleneğinin hayırlı bir gelenek olduğu
söylenebilir.
Kurban bir ibadettir. Ancak Hanefi mezhebinde olduğu gibi vacip bir ibadet
değildir. Sünnet bir ibadettir. Bir ibadetin sünnet olması, o ibadetlerin
önemsiz olduğu anlamına gelmez. Kurban
ibadeti, yaşanılan bölgedeki insanların kaynaşmasına vesile yapılmalı ve o
şekilde değerlendirilmelidir. Şenlikler yapılmalıdır. Kurban etleri bu şenliğe
gelenlere ikram edilmelidir.
Afrika ülkelerinde, Asya ülkelerinde kurban kesiyoruz, kurbanlarınızı bize
verin diye kapıya gelenlere itibar edilmemelidir. Onlara kurban verilmemelidir.
Hacca gidecek olanlar da kurbanlarını Mekke’de değil bulundukları yöredeki
hayır kurumlarına vererek değerlendirilmelidirler. Bugün mekke’de kurban
kesmenin bir anlamı yoktur. Orada kesilen kurbanlar maalesef zebil ediliyor.
Devam edecek…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder